Drukwerk verspreiden
Hoe meer zielen, hoe meer vreugde (en impact)
Door samen met mensen van je lokale groep (of gewoon een vriend/vriendin) het drukwerk van de Klimaatmars te verspreiden, krijgen we meer voor elkaar en bouwen we met elkaar een band op. Zo kun je te werk gaan:
- Nodig persoonlijk je vrienden, familie of collega’s uit om te gaan flyeren en posteren;
- Kondig één of meerdere poster- en flyermomenten aan op sociale media. Als je de Klimaatmars accounts tagged, kunnen wij je bericht delen;
- Roep mensen via berichtjes: denk aan groep chats van lokale actiegroepen, politieke partijen en groene initiatieven.
- Leg een stapel drukwerk op een centrale plek (bijv. een uitvalsbasis voor activisten of een bibliotheek) zodat vrijwilligers zelf een rondje kunnen doen wanneer het hen goed uitkomt.
Drukwerk kan je ophalen bij een ophaalpunt in jouw buurt (check hier de kaart op de website). Is er geen ophaalpunt waar jij woont? Meld je dan zelf aan als plek waar je drukwerk kan ophalen en dan sturen wij een pakket op (zolang onze voorraad strekt).
Je kan natuurlijk beginnen met drukwerk verspreiden zodra je het materiaal binnen hebt, maar hou wel rekening met je voorraad. Het is handig om dichter bij de Klimaatmars (19 juni) het meeste drukwerk te verspreiden.
Flyeren + posters & stickers plakken
Ga de straat op en knoop een gesprek aan!
Posters
In veel steden en dorpen zijn er vrije aanplakborden waar je posters kan ophangen, zoek op de website van jouw gemeente waar deze zijn. Daarnaast willen lokale winkeliers en (eco-)supermarkten vaak ook wel een poster voor hun raam hangen als je dat aan hen vraagt. Denk ook aan andere plekken waar veel mensen samenkomen: sportclubs, religieuze instanties, buurthuizen, (muziek)scholen, etc. Ga ook eens naar een andere buurt dan je normaal gaat en bereik nieuwe mensen! Denk hierbij ook aan voor welke blokken je wil mobiliseren, in het geval van leraren is het slim om naar scholen toe te gaan met posters.
Als je de Klimaatmars poster wil aanpassen, bijvoorbeeld om te mobiliseren voor een specifiek blok of om op te roepen voor een samenreisevenement in jouw buurt, kan dat met deze aanpasbare bestanden.
Flyers
De flyers kunnen op verschillende manieren gebruikt worden: om uit te delen op drukke plekken, als aanleiding om met mensen in gesprek te gaan, om uit te delen op je school/werk/club, of om in brievenbussen te stoppen.
Door op straat mensen aan te spreken verbreed je je doelgroep en kunnen interessante gesprekken ontstaan. Het is slim om op drukke plekken te staan, maar probeer ook eens buiten je bubbel en eigen wijk te flyeren voor extra effect. Een gesprek of ontmoeting onthouden mensen beter dan een poster of flyer zonder bevlogen pitch.
Voor flyeren in brievenbussen hebben we de volgende tips: Om dubbel werk te voorkomen is het handig om van te voren te bedenken in welke wijken je de flyers wil verspreiden en bij te houden waar je/jullie zijn geweest.
Het lukt waarschijnlijk niet om elke wijk langs te lopen, dus denk ook na over welke wijken jullie prioriteit willen geven en om welke redenen. Je kan dit ook gebruiken als manier om mensen te bereiken die geen usual suspects zijn in de klimaatbeweging!
Loop met liefst 2 mensen per straat, zodat je (vrij) snel flyers kan verspreiden.
Stickers
Stickers zijn sneller geplakt, maar trekken ook minder snel de aandacht. Zoek daarom slimme plekken die mensen opvallen. Denk aan stoplichten, lantaarnpalen rondom (bus)tations, of op drukke looproutes in de stad. Wees je echter wel bewust van de risico’s van bepaalde plak-plaatsen.
Samenreis evenement organiseren
Samen reizen is gezelliger dan alleen
Maak op Facebook een samenreis evenement aan met de titel ‘[stad/dorp] reist samen naar Klimaatmars’ (zie voorbeeld). Als je je samenreisevenement ook bij ons aanmeldt (onderaan) zorgen wij dat het op de website komt. Hier kan je ook je gekozen treintijd en spoor doorgeven als je geen gebruik wilt maken van Facebook.
Door samen te reizen kan je ook gebruik maken van samenreiskorting. Als je ook gaat flyeren kan je ook verwijzen naar jullie samenreis evenement, of zelfs een QR code uitprinten en bij posters op plakken. Samenreizen kan met de trein maar bijvoorbeeld ook met de fiets, lopend of op een andere creatieve manier! Beeldmateriaal om je Facebook evenement aan te kleden is beschikbaar op onze Flickr pagina.
Belavond organiseren
Organiseer een belavond voor je comité of bel zelf minstens 10 vrienden en kennissen: persoonlijk contact werkt namelijk beter.
Door samen te bellen bereik je een groter netwerk, inspireer je elkaar en maak je de drempel lager voor anderen om ook te komen bellen. Tijdens het bellen verwijs je naar de Klimaatmars maar kan je ook vrijwilligers werven om te helpen mobiliseren of om jouw lokale coalitie te versterken. Check hier hoe je een belavond kan organiseren en hier voor een belscript.
Mobilisatiedag
Plan een open mobilisatiedag voor iedereen in jouw buurt
Zo kun je nieuwe vrijwilligers aantrekken, samen brainstormen en plannen maken voor lokale promotie acties en samen banners en protestborden maken. Maak deze meeting open voor mensen die op allerlei manieren willen bijdragen: van input geven tot posters plakken, van een flyermiddag organiseren tot mobiliseren op werk of school. Zoek een open toegankelijke locatie af zoals een buurthuis, bieb of duurzame broedplaats waar mensen zich welkom voelen.
Vergeet niet, als je daarvoor open staat, om lokale politieke partijen uit te nodigen: deze hebben ervaring met mobiliseren.
Ludieke mobilisatie actie
Een actie op straat wekt nieuwsgierigheid van voorbijgangers
Daarom kan jij met de lokale klimaatcoalitie of met een aantal vrienden en/of vrijwilligers een actie organiseren met het doel om aandacht te genereren voor de Klimaatmars. Wees creatief! Om inspiratie op te doen kan je kijken naar onze handleiding voor mobilisatie acties.
Lokale pers bereiken
Bereik mensen in je buurt met een nieuwswaardig persbericht
Lokale kranten en wijkbladen hebben vaak hele grote oplages maar weinig capaciteit om stukken te schrijven. Goed geschreven persberichten worden vaak onbewerkt geknipt en geplakt in de krant. Daarom hebben een invul persbericht geschreven die de Klimaatmars aankondigt en ruimte geeft voor een lokaal nieuwswaardig haakje. Het is strategisch om het belang van landelijk klimaatprotest te koppelen aan een actueel lokaal thema (bijv. de verbreding van een snelweg). Als jullie een actie of samenreisevenement organiseren om te mobiliseren voor de Klimaatmars is het ook handig om die te benoemen in het persbericht.
We hebben alvast een lijst van lokale media gemaakt, maar vul deze ook zelf aan voor anderen.
Portretten van klimaat rechtvaardigheid strijders
Zet een klimaatrechtvaardigheidsstrijder in de spotlight
Ben of ken jij iemand in jouw omgeving, die een onderbelicht perspectief in de klimaatbeweging vertolkt die kort daar wat over zou willen vertellen ter promotie van de Klimaatmars (denk bijvoorbeeld aan bio-boeren, fabrieksarbeiders die strijden voor een eerlijke transitie, groene zorgmedewerkers of docenten)? Wij willen graag deze mensen in de spotlight zetten met foto’s en een quote op onze sociale media kanalen en nieuwsbrieven. Wij zoeken hiervoor:
- Portretfoto’s met een leuke achtergrond: denk aan een protestbord of iets relevants / typisch uit jouw omgeving of gemeente, iets wat goed bij de persoon past!
- Een quote over de persoons betrokkenheid bij de klimaatbeweging. Waarom ga jij naar de Klimaatmars? Waarom zet jij je in voor de klimaatbeweging?
- Graag zowel horizontale als verticale foto’s meesturen.
Laat het ons weten via lokaal@klimaatmars.nl en wij nemen contact met je op!
Help met de crowdfunding
Maak met een kleine bijdrage de Klimaatmars groot!
De Klimaatmars wordt gefinancierd met fondsen vanuit de Klimaatcrisis Coalitie, maar ook voor een groot deel door de bijdragen van donateurs. De methode die wij hiervoor gebruiken heet crowdfunding, waarvoor wij een platform gebruiken genaamd Kentaa. Je kunt hier een kijkje nemen en natuurlijk zelf alvast een bijdrage doen.
Je kunt ook helpen met het verspreiden van de crowdfunding, bijvoorbeeld door:
- Alle social media posts op Facebook, Instagram en/of Twitter met updates over de crowdfunding delen in je eigen netwerk.
- Nieuwsbrieven over de crowdfunding doorsturen aan familie en vrienden en hen attenderen op de mogelijkheid om een donatie te doen aan de Klimaatmars.
- Crowdfunding werkt altijd het beste met een combinatie van online en offline werving. Daarom willen we jullie vragen om een poster met QR code uit te printen en op te hangen, bijvoorbeeld in jullie buurthuis, sportvereniging, lokale kroeg, of andere geschikte locatie. Mensen kunnen dan zelf de QR code scannen en een bijdrage doen.
- Mensen attenderen op de mogelijkheid om een donatie te doen werkt het beste! Je kunt ook zelf een inzamelingsactie organiseren die bijdraagt aan de crowdfunder voor de Klimaatmars. Dit kun je heel eenvoudig zelf regelen door naar onze crowdfunder website te gaan en op ‘Kom in Actie!’ te klikken. Je zet in een handomdraai een eigen pagina op en je kunt beginnen met inzamelen.
Voor vragen of meer tips over het organiseren van je eigen inzamelingsactie kun je terecht bij de coördinator van crowdfunding voor de Klimaatmars: jimmykegel@protonmail.com.